آینده در مشت عینک های واقعیت مجازی، ۱۰ شگفت انگیز از نسل VR & AR

عینک های مجازی

کافی است بهتر به اطراف خود نگاه کنیم؛ دنیا در حال تغییر است. تغییری بزرگ که شاید در سال های قبل حتی نمی توانستیم به آن فکر کنیم. واقعیت های مجازی به مرور زمان جایگاه خاصی در بین مردم پیدا کرده اند. از سرزمین های شادی ویژه نوجوانان گرفته تا سالن های سینماهای چند بعدی، همه دارای عینک های مجازی هستند و مردم را دعوت می کنند تا پا به دنیای فرا ساختگی آنها بگذارد. این روزها بازار عینک AR و VR بسیار داغ است این دو عینک تفاوت های بسیاری دارند اما چند نکته مشترک دارند؛ هردوی آنها این توانایی شگفت انگیز را دارند که ادراک ما از جهان را تغییر دهند. تفاوت اصلی آنها در حضور یا عدم حضور ادراک ما از جهان بیرون است. عینکهای VR جهان بیرون را کاملا بلاک می کنند اما عینک AR چیزی را به واقعیتی می افزاید که در آن هستیم؛ پس آینده در دست های پروژه هایی است که ما را با نسل بعدی VR& AR شگفت زده خواهند کرد. در پرونده پیش رو قصد داریم به زیر و بم این فناوری بپردازیم که چندان هم جدید و نو نیست ولی به تازگی به اوج رسیده و راهی در میان بازار پرسود رایانه ها و کنسول ها پیدا کرده است؟ آیا می شود به آینده آن در حوزه سرگرمی امیدی داشت یا در آینده ای نزدیک در پروژه های عظیم صنعتی و نظامی استفاده بیشتری خواهد داشت؟ 

آینده واقعیت مجازی در همین نزدیکی

واقعیت مجازی با Virtual Reality یک فناوری است که با کمک نرم افزارها، تصاویر، صداها و در برخی موارد سایر حواس پنج گانه را از طریق سخت افزاری به کاربر منتقل می کند. به این ترتیب کاربر این دستگاه، حس حضور در مکانی را تجربه می کند که در واقعیت در آنجا حضور ندارد. در حال حاضر VR وضوح تصویری برابر ۱۵ پیکسل در هر درجه را در شرایط میدان دید ۹۰ درجه و عمق فوکوس ثابت شده ۲ متر، فراهم می آورد. اما انسان ها قابلیت مشاهده ۱۲۰ پیکسل در درجه را در میدان دیدی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ درجه و در عمق فوکوس­های متنوع دارند. بنابراین طبق گفته« Abrash » راه طولانی برای پیشرفت در این زمینه، در پیش است». بعد از آخرین نمونه از هدست VR که در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد تقریبا دو سال طول کشید که نسل جدید و پیشرفته این دستگاه ها وارد بازار شود. این مدل، بهترین تجربه را از عینک های نسل اول در اختیار ما قرار داد. این در حالی است که مجموعه جدید از بازی های هیجان انگیز و دیگر نرم افزارهای VR به زودی به سخت افزارهای این نسل اضافه می شوند و قطعا این احساس پیش می آید که بازار به صورت پیوسته توجه خود را به سمت این واقعیت مجازی شگفت انگیز و فناوری های نسل بعدی آن جلب کرده است. همین ویژگی های هیجان بسیاری را در بین علاقه مندان به این فناوری ایجاد کرد. طبق گفته جدید مارک زاکربرگ درباره آینده واقعیت مجازی، طی پنج سال آینده، به وضوح تصویر ۴k×۴k به ازای هر چشم در VR خواهد رسید. مارک همچنین اضافه کرد که احتمالا شرکتهای سازنده این فناوری به دنبال تراکم پیکسلی بهتر یا میدان دید وسیع تری هم خواهند بود. او می گوید: «به نظر من ایجاد میدان دیدی وسیع تر، امری اجتناب ناپذیر بوده که منجر به افزایش چشمگیر میزان استفاده از VR شده و این فناوری را به سمت تصاویر مجازی گسترده تری هدایت می کند»

Oculus سابقه طولانی در ساخت عینک های واقعیت مجازی با کیت های توسعه یافته دارد. این نمونه جدید با نام نیمه گنبدی کمتر از دو ماه است که به بازار آمده؛ برای ساخت این عینک های واقعیت مجازی از نمونه های قبلی آن الهام گرفته شده است. پس از شرکت Kickstarter در سال ۲۰۱۲، شرکت های دیگری وارد بازار این عینک ها شدند و فناوری مدرن تری را در اختیار مصرف کننده قرار دادند تا در نهایت در سال ۲۰۱۶ نسل جدید وارد بازار شد و همه را شگفت زده کرد. اما کمتر از دو سال طول نکشید که دنیای این عینک های عجیب و غریب به شکل اساسی تغییر کرد و روندی صعودی را در پیش گرفت. عینک های Oculus نیمه گنبدی دارای یک میدان مغناطیسی ۱۴۰ درجه ای هستند که تصویر را به صورت زنده با نمایشگر مجزا و ردیابی بالای چشم در اختیار بیننده قرار می دهند. هر چه میزان میدان دید در این عینک ها بالاتر باشد جذابیت و زنده بودن تصویر در آن بیشتر است صفحه نمایش در این سیستم باعث می شود که تصاویر مجازی با تغییر دینامیکی و شبیه سازی فضا و نور از اشیا، ایجاد فاصله دور و نزدیک را پدید آورد. به طور خلاصه، این باعث می شود که نور منتشر شده از هدست بیشتر شبیه نور دنیای واقعی باشد و به چشم های شما اجازه دهد تا دقیقا مانند نحوه عملکردشان در دنیای واقعی عمل کنند. توانایی این هدست ها دقیقا مانند توانایی چشم های شما در دنیای واقعی است؛ همین امر باعث شده تا شما بتوانید با دنیای مجازی به راحتی هم ذات پنداری کنید. شرکت Oculus به وضوح گفته است که ما نباید انتظار صد در صد از این عینک ها داشته باشیم اما این شرکت هدف های دست یافتنی برای رشد خود در آینده نزدیک دارد..

واقعیت را با دست های خود حس کنید

تصور می شد که فناوری دستکش های مجازی ورودی های فوق العاده ای برای این واقعیت باشند اما در چند سال گذشته مزایای داشتن یک کنترل کننده فیزیکی و ردیابی برای ورودی VR با قابلیت های بهتری روبه رو شد، قطعا حس بازی با دسته و دکمه ها برای انسان قابل اعتمادتر از حرکات ورودی با دست است. در نتیجه این رئالیسم اضافه شده دارای مزایای خوبی است که بیننده را به راحتی با دنیای مجازی پیوند می دهد. دسته های کنترل کننده و دستکش های VR دارای حسگرهایی هستند که تمام پنج انگشت را احساس می کنند. جدیدترین نسخه از دستکش های VR با نام ER2 ماه گذشته به بازار عرضه شده در این نسخه یک سنسور نیرو به دسته کنترل اضافه شده تا قدرت پردازش در آن بالاتر رود. با افزاودن این قابلیت فرد می تواند با نیروی بیشتری اجسام را در این فضا پرتاب یا دیواری را به صورت طبیعی فرو بریزد. در واقع با اضافه شدن این دستکش هاء تجربه بازی با هدست واقعیت مجازی را از یک عینک سه بعدی متمایز می کند و کاربر می تواند علاوه بر این که به صورت بصری وارد دنیای بازی شده است، دست های خود را هم همراه با چشم هایش وارد محیط مجازی کند. همین کنترل تعاملی با دنیای واقعیت مجازی است که این دسته از هدست ها را از عینک های معمولی مجزا می کند

 

جهش حرکت ستاره های شمال

تصوری که ما از فناوری واقعیت افزوده داریم در سال های آینده به کلی تغییر خواهد کرد. در حال حاضر، فناوری های واقعیت افزوده ای که با آن آشنا هستیم، محدود به چند نرم افزار گوشی هوشمندمان است؛ اما در آینده موارد استفاده از این فناوری بیشتر از ۱۰ و حتی سخت افزارهای جدیدی برای استفاده روزمره ساخته خواهند شد. دنیای AR همیشه دنیای پر سر و صدایی بوده است؛ شاید تا چند سال پیش بازار پر بود از هدست های ارزان قیمت با قابلیت های متوسط اما با تغییرات چشمگیری که در این عرصه روی داد، قیمت ها هم به همان منوال بالا رفته است. Leap Motion یک نمونه اولیه از هدست AR است که برای توسعه این صنعت ارائه داده و برای هدست های AR آیندهای امیدوارانه هستند. میدان دید صد درجه، زمان تاخیر کم، وضوح بالا و البته سنسورهای دستیابی حرفه ای از مزایای عینک های AR هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته، به نظر می رسد که صفحه نمایش microLED با شکست رقیب خود یعنی اولد، به بهترین گزینه برای نمایشگرهای عینک AR در آینده تبدیل شود. اکثر عینک های AR یا همان واقعیت افزوده ، از زمان عرضه گوگل گلس در سال ۲۰۱۳ تاکنون از فناوری کریستال مایع در سیلیکون (LCoS ) برای صفحه های نمایش خود استفاده می کنند، اما ظاهرا دیگر فناوری های صفحه نمایش برای این گونه دستگاه ها، مناسب تر به نظر می رسد. طبق بررسی های صورت گرفته از سوی دیجی تایمز، در آینده میکرو «ال ای دی» به اصلی ترین فناوری صفحه نمایش برای هدست های AR تبدیل خواهد شد. حتی در برخی عینکها از فناوری لیزر استفاده شده است که متاسفانه در آن خطر آسیب رسانی به شبکیه چشم وجود دارد. بر اساس گزارش های به دست آمده به نظر می رسد که نمایشگرهای اولد می توانند رقیب بزرگی برای فناوری میکرو ال ای دی محسوب شوند؛ اگرچه ظاهرا نمایشگرهای میکروال ای دی نسبت به رقیب خود از رکود پایین تر، کنتراست بالاتر و طول عمر بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، میزان روشنایی صفحه نمایش فوق ۳۰ برابر بیشتر از نوع OLED است.

ردیابی چشم

ردیابی چشم در هدست های آینده جایگاه خود را ثابت کرده اند. همچنین؛ شرکت هایی مانند Tobii در حال تهیه سخت افزار و نرم افزار ردیابی چشم در هدست ها برای تولید کنندگان و توسعه دهندگان در این عرصه هستند. او کولوس و اپل هم به تازگی نمونه اولیه VR خود را با این قابلیت ارائه داده است. این قابلیت باعث می شود تا چشم هماهنگی بیشتری با عینک و فضایی برقرار کند که در آن می تواند بییند.

Oculus سانتا کروز

در اوایل سال ۲۰۱۸ Oculus هدست ارزان قیمت خود را به بازار ارائه داد، در حالی که Gear VR تجربه ای مشابه بود و در سال های اخیر مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. وجه تمایز محصولات کمپانی Oculus بر دیگر هدست های موجود در بازار بر سر بلندگوهایی به نام سانتا کروز است؛ به این معنی که کاربران می توانند در هنگام استفاده از هدست بطور فیزیکی حرکت کنند، درست مثل هدست های سری PC VR است. اما مطمئنا سانتا کروز به جذابیت بازی ها می افزاید. این نمایشگرهای حرفه ای در آینده ای نه چندان دور فضای خالی مابین پیکسل ها را می شکند و با وضوح کاملی که دارد پا را از توانایی های چشم و گوش انسان فراتر می گذارد

 

صفحه نمایش فوق العاده متراکم

در حال حاضر، شرکت های سازنده این صنعت در حال ساختن صفحه نمایش فوق العاده متراکم هستند که در کنار این قابلیت به اندازه کافی ارزان هم باشند. این صفحه نمایش ها می توانند به کمک هدست های VR مورد استفاده قرار گیرند. در چند ماه گذشته سامسونگ نشان داد که در حال ساخت صفحه نمایش های VR در ابعاد ۱۶۰/۲ ×۸۴۰/۳ و ۲۰۰/۱ pixels در هر اینچ است. اما خبر مهم تر از جانب گوگل و ال جی به گوش می رسد. این دو هم نمایشگرهای خود را در ابعاد صفحه نمایش۸۰۰/۴ ×۸۴۰/۳ و ۴۴۳/۱ pixels در هر اینچ در نمایشگاه محصولات نمایشی به نمایش گذاشتند.

هدستهای Vario Retina دارای شبکیه چشم

صفحه نمایش فوق العاده انعطاف پذير Vario Retina یک میانبر امیدوارکننده برای دستیابی به وضوح شبکیه در یک هدست VR است . با استفاده از ترکیبی از ماکرو و میکرو دیس پلی برای داشتن وضوح بالا؛ علاوه بر این که در مرکز این هدست میدان دیداری گسترده تری در اختیار بیننده قرار می گیرد. هدستBionic Display Varjo از دو نوع نمایشگر در هدست های خود استفاده می کند در حالی که بسیاری از هدست های امروزه VR فقط از یک نمایشگر استفاده می کنند. در این هدست نمایشگر اولی نسبت به هدست های سنتی یک وضوح نسبتاستاندارد

دارد، اما نمایشگر دوم یک نمایشگر مکروی ۶۰ پیکسل است. تصویر از صفحه دوم به طور مستقیم در مرکز صفحه اول نمایش داده می شود و پیکسل ها را در مکان هایی قرار می دهد که چشم شما بیشترین جزئیات از آن را ببیند. نتیجه بسیار چشمگیر است. این شرکت همچنین روش هایی را برای حرکت صفحه نمایش با وضوح بالا استفاده می کند تا شما بتوانید حداکثر کیفیت را بدون توجه به جایی که می بینید مشاهده کنید. «وارجو» تا حد زیادی یک طراحی صفحه نمایش جدید را نشان می دهد که می تواند در آینده نزدیک به هدست های کاربر هم تبدیل شود.

دیجی لنز موجی ۱۵۰ درجه

هدست های AR امروزه می توانند تا حدود زیادی کوچک باشند. بنابراین برای مطابقت بیشتر با دستگاه میدان های استفاده شده در آن ها هم به همان اندازه طراحی می شود؛ اما در خلاف آن هدست های اپتیک دارای میدان هایی با دید وسیع تر هستند. این یک رویکرد متفاوت برای دستیابی به نگرش نهایی AR – device است که یک میدان مغناطیسی بی نظیر را در یک دستگاه مانند عینک های کوچک ارائه می دهد. دیجی لنزها؛ توسعه دهنده فناوری و نمایشگرهای شفافی هستند که روی صفحات موجی قابل اجرا بوده و می توانند یک میدان ۱۵۰ درجه ای را برای هدست های AR در یک فاکتور با ابعاد کاملا واقعی به ارمغان بیاورد. رویکرد این دستگاه هدایت نور در امتداد اپتیک به صورت عمودی است؛ همین امر باعث می شود تا تصویر در چشم کاربر ایجاد شود. با چنین دستکاری دقیق نور، اپتیک به طور موثری به عنوان لنز و صفحه نمایش عمل می کند و به شکل قابل توجهی بیشتر از طرح های نوری فشرده در بسیاری از هدست های AR امروزی یافت می شوند.

هدست های K Pimax 8

در حال حاضر هدست های سری VR با قیمت های مناسب در بازار عرضه می شوند. این هدست ها تصویر را با ۱۰۰ درجه میدان دید نشان می دهند. «Pirniax» امیدوار است که با شرکت ۸KVR هدست خود را به بازار معرفی کنند این هدست ها دارای میدان دید ۲۰۰ درجه و رزولوشن ۷۶۰×۲۱۶۰ هستند. در این سال ها ما شاهد پیشرفت هدست های Pimax بودیم؛ به همین منظور این هدست ها برای تولید انبوه اعلام آمادگی کردند. اگر Pimax در این امر موفق شود، هدست می تواند گامی جدید در دنیای مجازی بر دارد.

قلم­هایAR

قلم ها، چه در دنیای واقعی چه در دنیای مجازی همیشه به کمک انسان ها می آیند. حال که مادر عصر فناوری به سر می بریم بهترین کار استفاده از جدیدترین نوع از این قلم هاست. قلم های VR از کنترل کننده ها در ورودی اصلی استفاده می کنند؛ کنترل کننده هایی مانند Oculus و Vive که بسیار مناسب هستند، یک قلم بامداد VR راMassless می نامند. این قلم ها دقت در کارها را بیشتر می کند. انسان سابقه زیادی در استفاده از قلب ها دارد. بنابراین به جای استفاده از وسیله دیگری از آنها استفاده می کنیم که با مچ دست ما هماهنگی خاصی دارند. قلم Massless با استفاده از یک دوربین خارجی برای ردیابی نوک دستگاه کار می کند و به شما اجازه می دهد تا در هوا (یا حتی در برابر سطوح واقعی) به روشی بسیار طبیعی بکشید.

نویسنده : ستی مولایی / منبع : مجله دانستنیها

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

Call Now Button