نا گفته ها درباره رابین هود، ماریان و یاغی ها، اسرار جنگل شروود

کلاب دانستنیها

طبق افسانه ها، رابین هود جذاب داروغه ناتینگهام را سر انگشت خود می چرخاند اما دانشمندان ریشه های این افسانه مردمی را به چالش کشیده اند. رابین هود در افسانه ها، اشعار و حتی داستان های سینه به سینه نقل شده نیز حضور دارد. او شاهزاده دزدانی است که با گذر زمان ساختار و شکل متفاوتی یافته است.

مردان خوشحال

همزمان با مشهور شدن رابین هود، اطرافیان او نیز به شهرتی دست یافتند و در اوایل قرن بیستم نیز طرح هایی از آنان ترسیم شد. البته همه آنها یک جا به وجود نیامدند. «جان کوچک» در نسخه های اولیه تصنیف های رابین هود ظاهر شده است اما «دوشیزه ماریان» در اوایل ۱۵۰۰ میلادی به افسانه اضافه شده است. همزمان با افزایش شخصیت ها، آداب و رسوم، عشق و نمایش های باشکوه سبب شدند این داستان به اعماق فرهنگ مردم گره بخورد.

رابين

از همان ابتدا، رابین هود به عنوان یک شورشی که مقابل قدرت ایستادگی می کند، به تصویر کشیده شده است. با این حال، ایده ­ای که او از ثروتمندان به سرقت می ­برد تا به فقرا کمک کند، از قرن ۱۶ میلادی به بعد به شخصیت اضافه می شود.

جان كوچك

این نام دوست رابین در شعرهای افسانه ای بود اما نکته جالب آن که او مرد درشت اندامی بود و جان رهبرش را بیش از یک بار نجات داده بود. جان کوچک یکی از قدیمی ترین دوستان را بین است و در بسیاری از تصنیف های اولیه حضور دارد.

 

کتاب اشعار

این کتاب در سال ۱۷۹۶ میلادی منتشر شد و «کردار رابین هود مشهور » نام گرفت. در این کتاب سعی شده اثری از اجداد رابین هود کشف شود و اشعار داستانی درباره این باغی و گروهش وجود دارد.

رابین هود و همراهانش که از اغنيا سرقت می کنند و به فقرا می بخشیدند، به بخشی دائمی از فرهنگ عامه مردم تبدیل شده انده داستان رابین هود در انگلیس و در زمان سلطنت ریچارد اول (ملقب به شیردل) اتفاق می افتد. رابین هود دزد شریفی است که «دوشیزه ماریان» زیبا را عاشق و واله خود می کند و داروغه بدجنس ناتینگهام را از قدرت خلع می کند. این داستان قرن ها سینه به سینه نقل می شد اما آشنا ترین عناصر این داستان در این اواخر به آن افزوده شده اند. مانند جنگل شروود. ریشه داستان رابین هود نیز یک رویداد تاریخی است. نام او را می توان در سراسر نقشه انگلیس یافت.

غار رابین هود و یادبود رابین هود در دربی شایر، چاه رابین هود در جنگل بارنز دیل واقع در یورکشایر و خلیج رابین هود در یورکشایر به هرحال اصل داستان به قرن چهاردهم میلادی مربوط است اما شخصیت رابین هود طی گذر زمان تغییر می کند. نسخه های اولیه داستان را به دشواری می توان با نمونه فعلی از رابین هود سبزپوش امروزی مقایسه کرد همزمان با گذر قرن ها، افسانه رابین هود در انگلیس نیز تکامل یافته است. در هر نسخه این افسانه شخصیت ها، بستر و ویژگی های جدیدی به وجود آمدند. در نتیجه داستان تکامل یافت و به افسانه امروزی آن تبدیل شد.

زنده باد رابین هود!

1300 میلادی

افسانه عامیانه «فولک فیتزوارن» (Fulk III FitzWarnin ) شورشی که در مدل احتمالی داستان رابین هود نام برده می شود. این افسانه ها در این زمان به صورت سینه به سینه نقل می شدند. برابر جان شاه قيام کرد به عنوان

1377 میلادی

در اثر «تصویر پیر پلومن» متعلق به «ویلیام لانگلند» نخستین اشارات به رابین هود در متون ادبی دیده می شود.

تنش اجتماعی میان فقیر و غنی به قیام دهقانان در سال ۱۳۸۱ میلادی  منجر می شود.

طبق افسانه های فولک فیتزجرالد، پسر جوانی بود که به دربار هنری دوم فرستاده شد. با او پادشاه آتی انگلیس یعنی جان بزرگ شد. جان به دلیل جروبحثی در کودکی با فولک دشمنی آغاز می کند. در بزرگسالی اموال خانوادگی فولک مصادره می شود و او به عنوان یک یاغی در جنگل مخفی می شود.

دوشیزه ماريان

در قرن شانزدهم ماریان در تصنیف ­های رابین هود ظاهر شد، در یکی از تصنیف های قرن هفدهم او خود را به شکل پسری در می آورد و با رابین می جنگد و در نهایت هویت واقعی خود را برای او آشکار می کند

راهب تاك

او به عنوان شخصیتی نشان داده شده که از صومعه طرد شده و نخستین بار در تصنيف رابین هود در سال ۱۴۷۵ میلادی ظاهر شده است. به نظر می رسید او یک روحتی مطرود باشد که بعدها به عنوان شخصیتی محبوب در مسابقات بهاری جشن «روز می» تبدیل شد.

ويل اسكارلت

به نام اسکاتلوگ نیز شناخته می شود. او قدیمی ترین شخصیت تصنیف های رابین هود است. او به ندرت در جشن روز می ظاهر می شود. زیرا او شخصیت چندان واضحی نداشت.

داروغه ناتینگهام

داروغه یک واژه انگلیسی قدیمی و به معنی نماینده مقامات سلطنتی در مناطق مختلف است. او به عنوان دشمن رابین به طور مداوم در افسانه ای او حضور دارد، حضور از همان تصنیف های اولیه تا فیلم هایی که در قرن بیستم ساخته شده کاملاً محرز و ماندنی است.

۱4۵۰ میلادی

یکی از تصنیف های اولیه درباره یاغی چاپ می شود، تصنیف رابین هود و راهبه این مهرانداز و گروهش را به عنوان حیله گران پیر حمامی نشان می دهد که در جنگل شروود مخفی شده ­اند.

 

 

1599 میلادی

«آنتونی ماندی» یکی از نمایشنامه نویسان عصر ملکه الیزابت اول دو نمایشنامه درباره رابین هود منتشر می کند که در نسخه اول از این باغی به عنوان ارل هانتینگتون یاد می شود که یکی از ملازمان جوانمرد دربار و وفادار به پادشاه است.

1820 میلادی

والتر اسکات در رمان «آیوانهو»، رابین هود را به عنوان یک شخصیت خوب و محترم معرفی می کند. شخصیت پردازی اسکات به شدت روی نسخه های بعدی این داستان تاثیر می گذارد.

نسخه های اولیه رابین

در قرن نوزدهم، پس از انتشار کتاب «آیوانهو» سر والتر اسکات در سال ۱۸۲۰ میلادی در انگلیس بسیاری از محققان جست و جو برای رابین هود را آغاز کردند. پستر داستان اسکات در سال ۱۹۹۴ و در زمان جنگ های صلیبی بود. یکی از شخصیت های این داستان «لاکرلی » است که بعدها مشخص می شود رابین هود یا همان پادشاه یاغیان و شاهزاده خوش قلب است. اسکات، رابین هود را به عنوان یک شخصیت انگلیسی وفادار ترسیم می­کند. این شخصیت سازی مشهور توجه به رابین هود را تازه کرد و این سوال را به وجود آورد که آیا این پادشاه یاغیان در واقع وجود داشته است یا خیر.

جورق هانتر، تاریخدان کشف کرد رابین هود های مختلفی در قرون وسطی در انگلیس زندگی می­کرده ­اند. هانتر متوجه شد یکی از قدیمی ­ترین ارجاعات به شخصیت رایین در سال ۱۲۲۶ و مربوط به دادگاهی در یورکشایر انگلیس است. در این استاد ذکر شده اموال فردی به نام رابین هود با عنوان فراری مصادره شده است. در سال ۱۲۶۲ میلادی در جنوب انگلیس به طور مشابه به مردی به نام ویلیام رویهود در برکشایر اشاره شده است. سال قبل از آن به ویلیام، پسر رابرت لوفيور، به عنوان یکی از اعضای گروه یاغیان اشاره شده است. محققان معتقدند هر دو این شخصیت ها یک نفرند. در سال ۱۳۵۴ میلادی در شمال منطقه نورث­هامپتون شایر سوابقی در تصنيف ­ها نام دوجنگل شروود و بارنزدیل در انگلیس به عنوان مخفیگاه رابین ذکر شده است. در تاریخچه این داستان اماکن دیگری در سراسر انگلیس به عنوان مخفیگاه رابین هود ذکر شده اند که تبار انگلیسی او را نشان می­دهند.

از یک مرد زندانی به نام رابین هود ثبت شده است که منتظر تعیین زمان دادگاه خود است. از آن جا که هانتر و دیگر تاریخدانان قرن نوزدهم سوابق مختلف متعددی از نام رابین هود کشف کردند، بسیاری از محققان به این نتیجه رسیدند که احتمالاً در سوابق تاریخی بیش از یک نفر الهام بخش داستان های رابین هود بوده اند. به نظر می رسد این لقب به نام مستعاری تبدیل شده که یاغیان در دوران ها و اماکن مختلف در سراسر انگلیس استفاده می کردند.

یک قهرمان محبوب

هنگامی که سوابق تاریخی هیچ پرسوناژ مشخصی از این یاغی جوانمرد را آشکار نکردند، محققان به فرهنگ عامه قرون وسطی یعنی داستان های محلی، اشعار و تصنیف ها روی آوردند. این سه شکل از حالت سنت شفاهی خارج شده بودند. بعضی محققان معتقدند این اشکال از فرهنگ عامه از بعضی آهنگ های نغمه سرایان بزمی سرچشمه می گیرد که اخبار و رویدادها را گزارش می کردند. نخستین ارجاع یک شعر انگلیسی به رابین هود به «تصویر پیر پلامن» (Vision of Piers Plowman) نوشته «ويليام لانگلند» در بخش دوم قرن چهاردهم مربوط است. این اثر مدت کوتاهی قبل از آن خلق می شود که «جفری چاوسر» داستان های کانتربری را بنویسد. در اثر لانگفورد یک فرد بیسواد توبه و اعتراف می کند که زبان لاتین را بلد نیست: هرچند من نمی توانم دعا بخوانم. اما آهنگ های رابین هود را بلد هستم. قرار دادن نام رابین هود در دهان یک مرد بی سواد نشان می دهد این افسانه میان بیشتر مردم عادی و بدون توجه به سوادشان، مشهور بوده است. در قرن ۱۵ میلادی نخستین نشانه هایی از شورش در برابر طبقه حاکم در افسانه رابین هود پدیدار شد. یکی از قدیمی ترین تصنیف­های نوشته شده درباره یاغی جنگل به نام « رابین هود و راهب» به این دوران مربوط است. این تنها تصنیف اولیه ای است که در جنگل شروود نزدیک ناتینگهام اتفاق می افتد و در آن «جان کوچک»، یکی از شناخته شده ترین اعضای گروه رابین هود نیز حضور دارد. در این داستان رابین هود نصیحت جان کوچک را نادیده می گیرد و از امنیت جنگل خارج می شود. او به ناتینگهام می­رود تا در یک مراسم مذهبی حاضر شود و برای مریم باکره دعا بخواند. در کلیسا یک راهب او را شناسایی می کند. و به داروغه لو می دهد. سپس راهب تصمیم می گیرد. دستگیری یاغی را به پادشاه اطلاع دهد اما قبل از آن که او برسد، جان کوچک و ماچ (یکی دیگر از همراهان رابین) راهب را میانه راه متوقف و او و خدمتکارش را به قتل می­رسانند. سپس آنها وانمود می­ کنند راهب و خدمتکارش هستند و پادشاه را فریب می ­دهند. آنها خبر دستگیری رابین هود را به پادشاد می دهند و جایزه نقدی و عنوان را دریافت می کنند. آنها به ناتینگهام برمی گردند و رابین را از زندان آزاد می کنند. داروغه سرخورده می­شود اما در این داستان از مرگ نجات می ­یابد. از سوی دیگر رابین، جان کوچک و ماچ از سوی شاه بخشیده می شوند و به جنگل برمی گردند. در این داستان راهب (ونه داروغه یا پادشاه) شخصیت بد ماجرا هستند. راهب شخصيت فاسدی است که با فاش کردن حضور رابین به داروغه به قداست کلیسا توهین کرده است.

جنگل وحشی

طبق تصنيف­ ها، مکانی که بیشتر رویدادها در آن شکل گرفته، جنگل شروود نیست بلکه جنگل بارنزدیل است. این جنگل در جنوب یورکشایر قرار دارد اما با گذر زمان این افسانه بیشتر به شروود متصل شد که در شمال شهر ناتینگهام قرار دارد و به پادشاهی تعلق داشت که داروغه او بزرگترین دشمن رابین هود بود. در قرون وسطی این قسمت به عنوان «شایر وود» عملیات جنگل زدایی قرار گرفت و درختان بزرگ و تنومند آن قطع شدند اما شاخصه جنگل چیزی فراتر از درختان سرو و بلوط و مربوط به قوانین ناظر بر آن بود. این قوانین که پس از فرومانروایی «قوم نورمن» در انگلیس و در ۱۰۶۶ دشوار شد، شامل جریمه­ های بسیار سنگین برای قطع کردن درختان یا شکار گوزن­ های پادشاه بود. این جنگل یک منطقه شکاری برای پادشاهان بود و مردم محلی اجازه ورود به آنجا را نداشتند. همین امر سبب شد قسمت زیادی از مردم از قوانین جنگل بیزار باشند. چون زمین ­ها به طور کامل مشخص بود، این جنگل یک منطقه وحشی باقی ماند و مکانی ایده­ آل برای مخفی شدن یاغیان بود.

توضیح: نورمن ها یکی از اقوام وایکینگ بودند. ساکسون ­ها نیز کنفدراسیونی از مردمان ژرمن در دشت های شمال آلمان بودند که بعضی از آنان در اوایل قرون وسطی به انگلیس مهاجرت کردند و به عنوان بخشی از اقوام انگلوساکسون، نخستین پادشاهی متحدانگلیس را به وجود آوردند.

در این نسخه از افسانه جان کوچک و ماچ خشونت های افراطی درباره شخصیت بد ماجرا انجام می دهند. کشتن راهب با دلیل فاسد بودن او توجیه می شود، حال آن که مرگ خدمتکار راهب برای اجتناب از فرار کردن شاهد است و با وجود بی گناهی خدمتکار قابل قبول است. نسخه های بعدی داستان های رابین هود از مرگ های این چنینی فاصله می گیرد اما شنوندگان قرون وسطایی از چنین رویدادهایی وحشت زده نمی شدند. جرائم قرون وسطایی و جزای آنها بیشتر به خشونت و بی رحمی منتهی می شد. پادشاهان، لردها و نمایندگان آنها بیشتر دهقانان شورشی را مجازات می کردند و اجساد شورشیان مدتی در چهار راه­ها آویخته می ماند. در آن زمان چنین صحنه­ای آشنا به نظر می رسید. این تصنیف های اولیه از رابین هود نشان دهنده تغییر اوضاعی است که در آن طبقه­ های فرودست می توانند با فریبکاری و خشونت طبقه بالاتر را مجازات کنند. در قرن ۱۵ میلادی تصنیف های بیشتری درباره رابین هود در سراسر انگلیس منتشر شد. یکی از طولانی ترین تصنيف­ ها «ماجرای رابین هود» است که طی همین دوران شکل گرفته است. این اثر یکی از نخستین نمونه هایی است که در آن رابین هود به دزدی از غنی و بخشش به فقرا حکم می دهد. در این شعر رابین می گوید: اگر او یک مرد فقیر باشد، خیرمن به او خواهد رسید.» در این افسانه ها رابین به طبقه فرودست جامعه تعلق دارد و خادم تصور می شود. در تصنیف های انگلیسی قرون وسطی از این واژه برای توصیف فردی با موقعیت بالاتر از دهقان اما پایین تر از شوالیه استفاده می شود.

خادم در اصل به معنای مردجوان خدمتکار است و به خدمتکارانی لقب داده می شد که در خانه اشراف خدمت می کردند. در تصنیف مذکور رابین به عنوان یک خادم پادشاه به تصویر کشیده شده که برخلاف موقعیت خود، برای جنگل دلتنگ است و تصمیم می گیرد دربار را رها کند. رابین هود نقش مجری عدالت را برای طبقه ضعیف به عهده می گیرد. هنگامی که جان کوچک با رهبر خود مشورت می کند تا چه کسی را کتک بزند، از چه کسی سرقت کند و چه کسی را بکشد، رابین هود قوانینی را در اختیار او می گذارد که خط دقیقی بین غنی و فقیر است و طبق آن هیچ دهقان، خادم و خدمتکار خوش طینتی نباید آزار ببیند از سوی دیگر مردان همراه رابین هود اجازه داشتند اسقف ­ها، اسقف های اعظم و البته داروغه ناتینگهام را کتک بزنند و اسیر کنند. در داستان مذکور شخصیت ­های بد ماجرا متعدد می شوند و در مقابل طبقه فرودست افراد بیشتری را دربر می­گیرد. افسانه رابین هود نسبت به نسخه های قبلی خشن تر و خونين بارتر می شود، زیرا از شخصیت های بد انتقام گرفته می شود. در این داستان رابین پیکانی به سمت داروغه پرتاب می کند و سپس با شمشیر گلوی او را می شکافد. در دست نوشته داستان «رابین هود وگای از گیزبورن» در قرن پانزدهم، رابین فقط به کشتن دشمن خود بسنده نمی کند بلکه با چاقو او را مثله می کند گاهی محققان پس زمینه های فریب و مجازات افراد فاسد در مسند قدرت را نشان دهنده کشمکش بین «ساکسون»های رانده شده به مناطق حومه­ای وحاکمان قدرتمند «نورمن» در شهرها می­دانند. در این قرون هنگامی که افسانه رابین هود شکل گرفت، دولت انگلیس دچار چند بحران وطبقات اجتماعی وارونه شده بود. یک جنگ داخلی در قرن 21 میلادی که بعدها به عنوان شورش شناخته شد، به فروپاشی فاجعه بار نظم و قانون منجر شد. در قرن ۱۴ میلادی مرگ سیاه و جنگ صدساله با فرانسه بار زیادی بر طبقه فرودست انگلیس وارد کرد و همین امر در سال ۱۳۸۱ میلادی به شورش دهقانان منجر شد.

دشمنی دیكر

در افسانه های قرون وسطی داروغه ناتینگهام تنها دشمن رابین هود نبود.

«سرگای گیزبورن» نیز در بسیاری از داستان های رابین هود نقش شخصیت بد ماجرا را دارد. داستانی در حدود قرن ۱۵ میلادی به نام «رابین هودو گای دو گیزبورن» برخورد «سر گای» را در جنگل بارنزدیل با یاغی مشهور شرح می دهد.

«سرگای»، رابین را نمی شناسد و مسیر جنگل را از او پرس و جو می کند. او به رابین می گوید قصد دارد رابین هود یاغی را دستگیر کند. رابین هنگام سفر با سر گای به او پیشنهاد یک مسابقه مهر اندازی را می دهد. رابین در این مسابقه برنده می شود و هویت واقعی خود را به او آشکار می کند. دو مرد خنجرهای خود را از غلاف بیرون می کشند و مبارزه می کنند. رابین دشمن خود را می کشد و سر او را بر سر پیکان می زند و صورت او را با چاقو می خراشد. او می گوید: سرگای درستکار شما همین جا می مانید». سپس لباس های سبزرنگ خود را بر تن مرد مرده می کند.

قانون طبقاتی

در قرن ۱۶ میلادی بخشی از ویژگی ­های خشن و خطرناک شخصیت رابین هود ناپدید شد او و همراهانش در جشن های «روز می» شرکت می کردند. در این جشن مسابقات ورزشی انجام می شد و پادشاه و ملکه «می» نیز انتخاب می شد. شرکت کنندگان به شکل رابین هود و همراهانش لباس می پوشیدند و در مسابقات و جشن ها شرکت می کردند. طی این دوران طرز لباس پوشیدن شبیه رابین هود میان افراد خانواده سلطنتی مرسوم شد و حتی جزئی از اشراف زادگی به حساب می آمد. داستانی مربوط به سال ۱۵۱۰ ادعا می کند هنری هشتم که در آن زمان هجده ساله بود، شبیه رابین هود لباس پوشیده او همراهان اشرافی ­اش­، ملکه و ندیمه های خود را با رقص و پایکوبی سرگرم کردند در سال ۱۵۱۶ میلادی هنری هشتم و ملکه او (کاترین آراگون) در جشن های روز می شرکت کردند. ۲۰۰ نفر از ملازمان پادشاه با لباس سبز رنگ نیز حضور داشتند و یک نفر از آنها به عنوان رابین هود جشن های پادشاهی را رهبری می کرد در این نقطه زمانی چند شخصیت دیگر به داستان های رابین هود اضافه شدند. یکی از آنها دو شیره ماریان و دیگری راهب تاک بود. شخصیت آنها در همین بازه زمانی به داستان ها افزوده شد. آنها هم مانند رابین هود از شخصیت های محبوب در مسابقات می بودند و در آثار ادبی نیز ردی از آنها دیده می شود. یکی از نخستین داستان هایی که راهب تاک در آن ها حضور داشت، نمایشنامه «رابین هود و داروغه ناتینگهام» است که قدمت آن تقریباً به اواخر قرن ۱۵ میلادی می رسد. محبوبیت پدر تاک در سال های آتی افزوده شد و شخصیت او در آثار بعدی نیز مانند «رابین هود و راهب» در دهه ۱۵۶۰ میلادی نیز گنجانده شد. در این اثر، راهب بر رابین هود غلبه می کند و او را در رودخانه می اندازد. در دوران ملکه الیزابت اول، شخصیت رابین هود در نمایشنامه هایی که برای طبقه اشراف اجرا می شد، حضور پررنگی دارد. بعضی از نمایشنامه نویسان از جمله ویلیام شکسپیر او را در آثار خود گنجانده اند. یکی از نمایشنامه نویسان مشهور آن دوره آنتونی ماندی بود که دو اثر درباره رابین هود نوشت. ماندی این شورشی را به عنوان یک هرج و مرج طلب معرفی می کند: رابرت، ارل هانتینگتون است که عمویش او را از ارث محروم می کند. رابرت به جنگل می گریزد و رابین هود می شود. او در آنجا با «دوشیزه ماریان» روبه رو و عاشق او می شود. در این جا رابین هود دیگر یک خادم نیست، او برای جذب مخاطبانی نوین، این بار در کسوت یک اشراف زاده ظاهر شده است، ماندی آثارش را طی سلطنت ریچار اول (شیر دل) نوشته است. ریچارد شیر دل انگلیس را ترک کرد تا در سرزمین مقدس بجنگد و برادر جوان تراو «جان» بر مسند قدرت نشست، هرچند به نظر منتقدان توین، رابین هودی که ماندی به تصویر کشیده ساختار ضعیفی دارد و کمی خسته کننده است (بخش اعظم جنگ ها و مبارزات باید حذف می شد تا سانسور نشود) اما تاثیر آن قابل توجه بوده است بستر سازی داستان در زمان سلطنت ریچاد اول میان مولفان دیگر بسیار محبوب شد و از آن الهام گرفتند. تصمیم ماندی برای تبدیل رابین هود به یک جنتلمن در داستان های بعدی نیز دیده می شود.

رابین هود در تاریخ تکرار می شود

 نویسندگان طی قرون مختلف با تکیه بر نقاشی روی ساختمان های قرون وسطا رابین را دوباره خلق کردند. والتر اسکات در قرن نوزدهم و در داستان آیوانهو دوباره شخصیت او را بازسازی کرد. از سوی دیگر موارد پایی این شخصیت را برای کتاب های کودکان دوباره خلق کرد که بسیار محبوب بود. این کتاب «ماجراهای رابین هود مشهور در ناتینگهام شایر» نام داشت و در سال ۱۸۸۳ میلادی منتشر شد. اثر پایلی مخاطبان جدیدی را در ایالات متحده آمریکا به خود جذب کرد که در سالهای بعد مشتاق داستان های بیشتری از شاهزاده یاغیان بودند. در سال ۱۹۱۷ میلادی پل کرسویک با همکاری ان­سی­ویث (تصویرگر مشهور) تصویری رنگی از رابین هود خلق کردند که یکی از زیباترین طراحی های این داستان به شمار می رود. در اوایل قرن بیستم میلادی رابین هود از صفحات کتاب به صفحه نقره ­ای سینما سفر کرد و این افسانه بارها و بارها با حضور ستارگانی مانند داگلاس فيربنکس، ارول فلین، شان کانری و دافی داک بازگویی شد. همه آنها به ترتیب در نقش اول این افسانه بازی کرده­ اند در هر نسخه از فیلم، اندک پس زمینه­ای از تصنیف و اشعار اولیه در آن دیده می شود. همزمان هر نسخه جزئیات تازه ­ای به افسانه شاهزاده دزدها اضافه می کند.

بازگشت پادشاه

نقاشی متعلق به سال ۱۸۳۹ میلادی، دانیل ماكليس در این تصویر رابین هود و همراهانش را در حال سرگرم کردن ریچاد شیردل در جنگل شروود نشان می دهد. ریچارد اول پس از جنگهای صلیبی و اسارت به انگلیس بازگشته است. این نقاشی در موزه شهر ناتینگهام قرار دارد.

سارقان در پرده نقره ای

افسانه رابین هود در قرن بیستم برای نمایش در پرده نقره ای ایده آل بود. در این قرن بیش از ۴۰ فیلم درباره یک اشراف زاده یاغی با قلبی از طلا فیلمبرداری شد اما مشهورترین حضور رابین هود در پرده نقره­ای به فیلم «تکنی کالری» در سال ۱۹۳۸ میلادی به نام ماجراهای رابین هود تعلق دارد. این فیلم کلاسیک مملو از شمشیربازی و لباس های مربوط به قرون وسطی است. ارول فلين، نقش رابین را باز می کند که یک نجیب زاده فقیر و یک ساکسون رک­گوست که زیر بار مالیات های سنگین پرنس جان فاسد و گای گیزبورن خرد شده است. پرنس جان نیز عاشق و دلباخته ماريان زیباست که اولیویا دی هاویلند نقش او را بازی می ­کند. این فیلم براساس نسخه والتر اسکات از یاغی نجیب زاده جنگل شروود ساخته شده است. رابین در یک کارزار بر پرنس جان و بارونهای نورمن حریص غلبه می کند و ثروت متمولان را دوباره تقسیم می کند و علاوه بر قلب مردم ناتینگهام شایر، قلب ماریان را نیز به تسخیر خود در آورد. این فیلم برخلاف نسخه های قرون وسطایی است که شورشی در برابرقدرت سلطنتی مقاومت می کند. رابین حرج و مرج گرا نیست. او در مقابل فساد می ­جنگد. پرنس جان حاکم غیر قانونی است که جان باید ادب کند تا مسیر برای بازگشت پادشاه (ریچارد شیردل) فراهم شود. رابین به عنوان یک شورشی نجیب زاده نمایش داده می شود که بالاتر و برتر از جدال دو قوم نورمن وساکسون رفتار و در نهایت اعلام می کند: «من از این عدالت متنفرم، نه از نورمن ها».

نویسنده : شیوا سعیدی / منبع : مجله دانستنیها